woensdag 20 september 2017

Opnieuw een omleiding

30 september
Van Cambrai tot Valenciennes is het zo'n 30 km varen, maar voorbij Valenciennes zit België ook hier op slot. Werkzaamheden aan sluisdeuren, stremming tot 8 oktober. We lagen al in de sluis bij Hordain toen dit aan ons werd verteld. Achteruit de sluis weer uit en via Canal de la Sensée naar Douai om via Lille naar Gent te komen. 

Steeds verder westelijk worden we zo gedwongen om te varen, waar de Maas eigenlijk ons plan was.
Wel weer een stuk vaarwater dat we nog niet eerder gehad hebben. Altijd leuk.
Eerst nog maar even wat plaatjes van het stuk Schelde dat we wel bevoeren.





Veel oponthoud voor en in de sluis van Douai, in verband met uitgebreide controle van de papieren van de vrachtschepen. We zitten nu op de belangrijke verbinding tussen Parijs en Duinkerken, waar veel grote schepen op varen. "Grand Gabarit" houdt in tot 3500 ton. Het Canal du Nord, dat wij wilden mijden, is er speciaal voor gemaakt. Ook het verlengde, Canal de la Haute Deûle, waar we nu op varen, is aangepast aan dit grote kaliber schepen, dat in de twintigste eeuw het negentiende-eeuwse Freycinet-kaliber van 350 ton opvolgde. Voor ons betekent het nu: veel geklots en geschommel, en even opzij gaan als zo'n grote jongen je wil inhalen. 


Gelukkig vonden we om een uur of zes een mooie plek niet ver van Lens, de enige Noord-Franse stad met een filiaal van het Louvre.

1 opmerking:

  1. prachtig mooi (jullie verhalen en plaatjes)... idee? Via de Noordzee terug naar Rotterdam? Grt. P

    BeantwoordenVerwijderen