woensdag 20 september 2017

Châlons-en-Champagne

19 september
Alweer een kanaal met een eigen karakter. Het Canal Latéral à la Marne is breder dan de andere negentiende-eeuwse kanalen, die we de afgelopen week bevaren hebben. Sluisbediening vind plaats dmv het draaien aan een tuinslang, die boven het water hangt. De sluizen zijn sneller, hebben minder verval en de bomen langs het kanaal zijn gezond. Landschap is er nauwelijks te zien, alleen is er de groene begroeiing.
In het boek "Vaarwijzer Franse binnenwateren" uit 2008 is nog sprake van veel vrachtverkeer tbv de vele industrieën en silo's langs het kanaal. Welnu, we hebben vandaag welgeteld 1 geladen vrachtschip ontmoet, dat zich door de modder ploegde, want ook al leek het kanaal in normale conditie, de diepgang van een geladen schip wordt altijd tot het maximum uitgeprobeerd. Dit schip voer hooguit 1 km per uur. Moet hel wezen! 
Schip uit Groningen... kijk toch wat ze ermee gedaan hebben!
De Risico, die onder Zwitserse vlag vaart, wordt daarentegen volledig in zijn waarde gelaten.

Om drie uur kwamen we in Châlons-en-Champagne aan waar (in tegenstelling tot wat de oude gidsen meldden) een voortreffelijke jachthaven voor ons klaar lag. Ook hier de oude Nederlandse vloot, in handen van Engelsen en Australiërs.


Na het buitje zijn we de stad ingelopen.
Ook hier oorlogsschade, waardoor er nieuwbouw te vinden is in het oude centrum.
Zoals in Den Bosch kun je rondvaarten maken door de stad, in dit geval over de Mau en de Nau.

Veel vakwerkbouw.
Maar ook veel oudere monumenten zijn er toch redelijk ongeschonden uitgekomen.


Toch niet een monument voor die gevleugelde man die van de Eiffeltoren sprong en dood neerviel, hè...

Heb je Jeanne weer! Deze keer in geschilderd gietijzer.
Merkwaardig verschijnsel op het pad naar de haven...


Heeft u dat ook wel eens, dat u in plaats van Mia en Pim, Pia en Mim zegt? Maakt u zich geen zorgen, u bent de enige niet. Hier in Chàlons-en-Champagne staat het zelfs op de plakkaten!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten