woensdag 20 september 2017

Grote omleiding

12 september
Wij zien ons genoodzaakt, geachte kijkers, om een omweg van jewelste te maken. 

Meenden we gisteren nog dat we vandaag het Canal de la Meuse zouden invaren, vandaag kregen we van de VNF te horen dat dat niet kan omdat er nog steeds te weinig water in de Maas en het kanaal 'leeg' is. We waren weliswaar al gewaarschuwd maar hadden begrepen dat deze obstructie noordelijker was en begin september zou zijn opgeheven. Henk en Katheline (zie voor hun reisverslag kathenmuisinfrankrijk.blogspot.nl) waren al in juli vanuit het noorden op dit lege kanaal gestuit en waren gedwongen hun voorgenomen route om te gooien. Nu komen wij maanden later vanuit het zuiden en het heeft nog steeds niet genoeg geregend. Kunnen jullie in Nederland je daar iets bij voorstellen? Kunnen ze geen overtollig regenwater naar Frankrijk omleiden?
Onze alternatieve route zou het kortst via Moezel en Rijn zijn, maar we geven er de voorkeur aan om nog weer een heel stuk naar het westen te varen. Dus via Canal de la Marne au Rhin Ouest, Canal latéral au Marne en Canal de l'Aisne à la Marne naar het Canal des Ardennes, om vandaar bij Pont-à-Bar op de Maas te komen, waar de bevaarbaarheid geen probleem meer oplevert. Dat houdt in: ca. 75 sluizen meer en aan kilometers geen 175 maar ongeveer het dubbele, tot aan Pont-à-Bar. 

Eerst nog maar een beeld van vandaag, 13 vrijwel identieke sluizen in een traject waarin veel waterplanten zitten. Ook de sluizen lijden eronder.


Aquaduct over de echte Maas.


Van de leegte van het Canal de la Meuse onderweg naar Void, het lijkt lood om oud ijzer, maar het betekent een grote omweg. 
Voordeel: nieuwe avonturen en vergezichten. En Reims!

We eindigen vandaag aan een loswal bij de graansilo's van Void, waar een oud locomotiefje opgesteld staat, dat nog tot 1974 of zoiets heeft dienstgedaan om schepen langs het kanaal te trekken. We hebben er al wel heel wel wat zien staan, vermomd als museumstuk.
Wie goed oplet zal zien dat we nu twee even grote witte ballen vooraan hebben hangen. Vorige week pikten we er opnieuw een uit het water op, daarvoor droegen we een grote aan stuurboord en een wat kleinere aan bakboord. Voelt toch beter zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten