vrijdag 20 oktober 2017

Voorbereidingen

9 april
Voorbereidingen.

Rond 15 april 2017 vertrekken wij met de ExCaltex vanuit Delfshaven om in een half jaar heen en terug naar Zuid-Frankrijk te varen. Verslag van deze reis hoop ik te gaan doen op deze blogspot. Misschien niet van dag tot dag, maar globaal zullen wij wel te volgen zijn.

Onze boot is een geklonken scheepje dat in 1950 is gebouwd bij G. De Vries Lentsch Jr. in Alphen aan de Rijn, in opdracht van de Caltex olieraffinaderij in Pernis. Bouwnummer 2205. Een zgn. roeiersboot, oorspronkelijk bedoeld dus om zeeschepen te helpen aanmeren door de trossen aan land te brengen. Oorspronkelijke naam: Caltex IV. Lang 9 m, breed 2.65 m, diepgang 1 m, kruiphoogte 2.15 m. 

Toen een jaar later (1951) Roeiersvereniging De Eendracht (R.V.E.) een monopolie in de haven van Rotterdam verkreeg, mocht Caltex geen eigen roeierswerk meer verzorgen. Op dat moment nam de R.V.E. deze taak over en werd de Caltex IV omgebouwd tot een vaartuig dat personen moest vervoeren van en naar de raffinaderij. Toen rond 1970 dhr. Huijbrechts uit Noord-Brabant dit gedrocht kocht kon het oorspronkelijke ontwerp weer eer worden aangedaan en ontstond het bootje waarvan wij in het jaar 2000 eigenaar werden, en dat wij ExCaltex doopten.

Centraal op deze foto van de Voorhaven in Delfshaven ligt (eind maart) de ExCaltex, bijna klaar voor vertrek.  





De gezusters Van der Burg inspecteren de boot.




3 opmerkingen:

  1. Ik zie vanmorgen voor 't eerst je verslag. Leuk en veel. Die knop voor het tot stand brengen van de chronologische volgorde vond je kennelijk nog niet en in een tijdrovende, maar geslaagde poging om naar 't begin te gaan verzeilde ik bij de geschiedenis van de ExCaltex. 't Triggerde me, ook doordat mijn vader vanaf 1948 tot zijn pensioen bij de Caltex werkte, eerst bij de voorbereidingen van de bouw van de raffinaderij en de bouw zelf vanuit het Kurhaus in Scheveningen, later op die raffinaderij zelf. Ik was daar enige keren en ging er in m'n middelbare schooltijd vaak tennissen op de baan die men had aangelegd voor de [Caltex]bewoners van de paar [5?] huizen die langs de Waterweg stonden [of staan?]. De raffinaderij lag precies tegenover Vlaardingen aan [wat wij noemden] "de overkant". Te bereiken vanaf het Vlaardingse hoofd met het "heen en weer-bootje. Dat kwam vlak naast de ingang van de raffinaderij aan. Naast die ingang stond een troosteloos gebouwtje [in 50er jaren stijl, uiteraard], waarin een café met de schone naam "New World Canteen" gevestigd was.
    Waarom vertel ik dit alles? "Gewoon", omdat ik 't leuk vind om die herinneringen weer eens op te diepen, maar vooral ook om te zeggen dat de Caltex-raffinaderij naar mijn idee niet in "de Botlek" lag, maar in PERNIS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste JosGPN,
    De omkeerknop heb ik gevonden en ingedrukt. Of het gewerkt heeft heb ik nog niet kunnen vaststellen.
    Ik heb Botlek veranderd in Pernis, want je hebt gelijk, tegenover Vlaardingen ligt Pernis.
    Zou je me je e-mailadres kunnen laten weten via pimvanhalem@gmail.com?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het omkeren is heel wat bewerkelijker gebleken dan het bedienen van een knop. Maar het is gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen